Tips/hjälp/lösa problem

Om ni har hjälp av något av nedanstående skulle jag bli glad om ni skrev en rad i gästboken!

Disassemble and Repair Nikko Vaporizr 2 RC car

The error with this one was that only one side was moving.

To dissassemble take off the chassie as if you where removing the battery. Remove the battery. Remove all four wheels by unscrewing a single center screw in each wheel. Just pull the wheel out when that screw is removed/unscrewed.

Unwind the antenna from the plastic holder. Remove the four screws from the battery holder two at each side, two of them is a bit special and holds the see through antenna holder. The battery box can now be removed up.

At the back of the car is the power switch. The part with the power switch has two screws on the side in a kind of slot. After the two screws are removed the part is still stuck. This part kind of like grabs the car from the sides. It is stuck into two vertical slots in the car. To remove it pry the "wings" where the screws was out away from the side of the car and it will come loose with some bending.

The car is made up of two halves. They are joined in the middle of the car. The joint is stretching from the front center to the back center above and under the car. Now unscrew all the 12(?) screws that keeps the halves together. Some screw might hide behind the cables on the top side. Now pull the halves away from each other. There is two metal rods, one going from left rear to right rear wheel and one from left front wheel to right front wheel. Some force might be needed, but dont rip to hard, there are wires going between the halves.

Every halve has a motor. In one of the halfs is the electronics in a plastic box. The plastic box is kept by two screws, remove them and the box comes loose. Be carful, the antenna cable is a bit short and enters the plastic box through a hole. in the middle of the plastic box is another screw keeping the electronics plastic box together. Remove that screw and unsnap the plastic snap connectors to open the box up. The circuitboard can be seen.

It might help to desolder the antenna wire from the PCB to get better access to the PCB. When resoldering the antenna, take care, I resoldered it at the pad marked "Ant" but an inductor going to that pad was never factory mounted, they probablt realized it was'nt neccesary, so the antenna was soldered on another pad.

The board has one H-bridge for the motor on the left side and one H-bridge for the motor on the right side. Every H-bridge is made up of two equal mosfet IC's. It's a AO4606 SOIC-8. It contains one P-channel and one N-channel mosfet. The Gates of the two mosfets is controlled by two SOT-23 BJT (normal transistor). The one marked Y2 is a PNP and the one marked Y1 is a NPN. A BC807 PNP and a BC817 NPN is pin compatible. On my board one of the mosefet IC's and two transistors was completly burned out. This was probably from the commutator of one of the motors beeing smeard, basically shorting that motor. I successfully remove the motor, desoldered the filter components and cables on the back of the motor away, opened the motor and cleaned the commutator. (as in scraping metal that had smeared off.)

Error "12 Printer Open or No EP" på HP LaserJet IIP

Det här felet kan bero på olika saker, t.ex. att man inte har någon toner i, men även på att någon givare för luckan har blivit igensatt. Om felet uppstår efter att din skrivare har stått oanvänd ett längre tag beror det troligen på att en kondensator torkat ut. Den sitter på ett litet kretskort i framkant av skrivaren. Man måste ta bort överdelen för att se kretskortet. Det är en grön 10 microFarads 16V elektrolytkondensator. Orkar man inte skruva isär sin skrivare för att testa kan man först ta ur tonern och sedan prova att blåsa varmluft med t.ex. en hårtork in i skrivaren framifrån. Det låter helt bizarrt, men det fungerar faktiskt. Det löser dock inte problemet permanent. Men det är enkelt att byta kondensatorn, se bara till att sätta den rätt! Köp gärna en kondensator som tål mer än 16V.

Error 52 på HP LaserJet IIP

Det här felet har troligen att göra med motorn längst in i skrivaren som roterar spegeln som ser till att laserstrålen går fram och tillbaka över tonern. Har man tillgång till en reservskrivare kan man plocka motorn från denna och byta.
Instruktioner finns
här.

Få igång en Axis 540 print server i Windows XP

Hade väldigt mycket strul med denna. Det första man kan göra är att koppla in den till en skrivare och trycka på den lilla knappen som finns på ena sidan av skrivarservern (den sida där nätkontakt och strömkontakt inte sitter).

Skrivaren ska nu skriva ut en test-sida. Där talar den om MAC-adres, IP-adress och version av firmware med mera. Jag hade väldiga problem med firmware "V5.20 Aug 02 1996". Skrivarservern svarade bara på ping ibland och verkade inte alls vilja bli kommunicerad med från Windows varken via telnet, http eller ftp. Har man tillgång till en Unix-burk av något slag kan man om man vill byta IP på skrivarservern genom:

arp -s ip-adress-du-vill-ha skrivarserverns-mac-adress temp

T.ex.: arp -s 10.2.0.10 00:40:8C:25:20:9E temp

Default login och lösenord är: "root" och "pass". Du hittar den senaste firmwaren på Axis hemsidor, den är rätt väl gömd bland "discontinued", men går att hitta. För att uppgradera ftp:ar man bara till skrivarservern och skickar (i binary mode) upp firmware-filen och kallar den för FLASH. Läs Axis instruktioner!!

Min printserver hade en defaultinställning som inte fungerade med min skrivare (HP LaserJet IIp), man kan enkelt ändra denna genom att ftp:a till skrivarservern och ladda hem filen "config". Där kan man göra alla möjliga inställningar, men det visade sig att den enda inställning som behövde ändras var den näst längst ner i filen. Inställningen rör hur skrivarservern ska prata med skrivaren. Min defaultinställning såg ut:

L1_CENTR. : HISPEED (IBM_PC, STNDRD, FAST, HISPEED)

Ändrade till:

L1_CENTR. : IBM_PC (IBM_PC, STNDRD, FAST, HISPEED)

Gjorde ändringen, sparade filen samt skickade tillbaka den till skrivaren med ftp (i läge ascii). Nu kan vi lägga till skrivaren i Windows:

1, Gå på Start-menyn -> Inställningar -> Skrivare och fax.
2. Dubbelklicka på "Lägg till skrivare"
3. Välj "Lokal skrivare som är ansluten till den här datorn" (Det känns fel, men är rätt)
4. Välj i nederkant "Skapa ny port" och välj port-typ: "Standard TCP/IP port".
5. Ange IP-adressen till din skrivare. (Memorera portnamnet som visas under)
6. Slutför sedan guiden. Det kan ta lite tid här och var, men det är i sin ordning.
7. Gå åter igen in på: Start-menyn -> Inställningar -> Skrivare och fax.
8. Högerklicka på skrivaren du just lade till och välj egenskaper.
9. Klicka på fliken "portar".
10. Leta reda på den "port" vars namn du memorerade i punkt 5. Markera den och tryck konfigurera port.
11. Se till att "LPR" är valt och ändra "Könamn" till "PR1".
12. SNMP (public och 1) och Byteräkning kan vara ikryssat.
13. Tryck OK några gånger, färdig! Nu ska du kunna skriva ut.

Skrivare som inte plockar upp papper

Fick en sprayflaska av en kompis med följande märkning:

"Platenclene", "PCL 100", "Print roller cleaner and restorer" Tillverkad av:
"Automation Facilities, Wargrave Berkshire England" 1997.

Den fungerade klockrent. Skrivaren tar papper igen, precis som den ska och det verkar hålla i sig, har fungerat ett halvår ungefär. Har tyvärr ingen aning om var man kan få tag i det.

Error 41 på HP LaserJet IIP

Det här felet kan bero på många olika saker, min "fix" här gäller dock bara för ett av dem. Om du har ett extra pappersmagasin och du får felmeddelandet bara när du skriver ut flera sidor i följd från det undre magazinet. Det beror på att en solenid i det undre pappersmagasinet har en dämpning som med tiden förvandlas till klet och klistrar fast så att solenoiden inte kan slå till snabbt nog. Det sitter två solenoider i pappersmagasinet, men det här drabbar bara den som sitter i framkant. För att fixa det så börja med att ta ur tonern och vänd uppåner på skrivaren, skruva bort pappersmagasinet (fyra markerade skruvar). Ta sedan bort fjädern och blecket från den främre solenoiden. Stoppar man ner fingret känner man att det är klistrigt där nere. Använd typ skruvmejsel, tops och lösningsmedel för att göra rent nere på solenoiden och blecket. Sätt någon form av ersättningsdämpmaterial på blecket. Klart.
© Mikael Johansson